Časté otázky a odpovědi
Jakou má nosič nosnost?
Nosnost nosiče je individuální. Odvíjí se od konkrétního výrobce a typu nosiče. Většinou se nosnost pohybuje v rozmezí 50 - 100 kg, není to ale pravidlo. Všechny nosiče jsou před vstupem do prodeje řádně testovány a musí splnit určité normy. Hodnoty nosnosti jsou záměrně podhodnoceny vzhledem k tomu, že mnoho zákazníků nakládá na nosič vyšší hmotnost než je uvedena. Tímto způsobem mezi uvedenou a skutečnou nosností vzniká určitá rezerva.
Střešní nosič bez nákladu hučí. Máme ho reklamovat?
Obecně platí pravidlo, že se střešní nosič montuje jen pro přepravu zavazadel a poté se má ze střechy vozu sundat. Hučení se také odvíjí od aerodynamiky karoserie - čím je dokonalejší, tím více nosič na střeše vozu hučí.
Samotný hluk je možné snížit již při výrobě. Tímto pravidlem se řídí i výrobce Thule a své produkty detailně propracovává již řadu let. I přes profesionální výrobu se ale doporučuje nosič čas od času demontovat. Hluk, který jako posádka vozu slyšíte, je pouze projevem zvýšeného odporu vzduchu, který se také promítne do Vaší spotřeby pohonných hmot. Současně je také možné zaznamenat další problémy, které jsou s používáním nosiče vázány. Jední se o:
- Potíže v myčce
- Poškození laku při kontaktu se střechou
- Možná koroze funkčních dílů
Jaký nosič kol vybrat?
Při výběru jakéhokoliv nosiče se obecně vyplatí nešetřit. Předpokládá se, že kupujete výrobek na několik let, nikoliv na jednu sezonu.
Konkrétní nosič jízních kol je nutné vybírat nejen podle hmotnosti kol, které na nosiči plánujete převážet, ale také i od počtu kol či od typu Vašeho vozu. Jízdní kolo působí na nosič jako princip páky ve fyzikálních zákonech, proto musí být nosič dostatečně pevný a úchyt na nosiči musí skvěle pasovat na rám přepravovaného jízdního kola. V těchto místech bývají největší problémy s uchycením kol na nosič, proto je dobré, se na tuto část zaměřit hned při výběru. Rámy kol mají velmi často odlišné tvary - kulaté profily, oválné až lichoběžné. Pro bezpečné uchycení kola k nosiči se doporučuje používání řemínků, které drží přední a zadní pneumatiky v lyžině nosiče.
Jaký nosič je lepší, za auto nebo na střechu?
I zde hraje velkou roli typ vozu. U větších vozů typu off-road se doporučují nosiče za auto. Zákazníkovi nabízí jednodušší přístup k nosiči - snadné nakládání i vyložení kol. Nosič se doporučuje i pro ostatní menší vozy, kde chce mít majitel bezstarostný přístup k nosiči. Problémy ovšem nastávají s překrytím spz - majitel vozu musí zajistit druhou szp, kterou připevní na nosič. Důležité je také, aby jízdní kola nepřesahovala šířku vozu. V případě zranění osob či poškození jiného majetku, z tohoto důsledku, nemusí škodu hradit pojišťovna.
Jak přepravovat lyže?
Při přepravě lyží platí jedno důležité pravidlo: přepravovat lyže vždy špičkami dozadu, a pokud je to možné, svázat je skluznicemi k sobě. Pokud budete lyže přepravovat špičkami dopředu, budou Vám snadno nabírat vzduch a bude zde hrozit vysoké zatížení, které může skončit ztrátou lyží z nosiče. Následky tohoto počínání nemusí být vždy příjemné.
Při přepravě jsou lyže a snowboardy vystaveny nepříznivým vlivům - sůl, prach, hmyz a ostatní nečistoty, které poškozují nejen skluznice lyží, ale i samotný povrch snowboardu. Tomuto problému předejdete, pokud budete lyže vozit ve speciálním střešním boxu. V boxu je možné uskladnit nejen lyže, ale i hůlky, boty a další zavazadla.
Lyže lze přepravovat na střeše vozidla následujícími způsoby:
1) V magnetických nosičích lyží, které bývají zpravidla jen na dva páry, ale existují i na 6 párů lyží. Tyto nosiče nepředstavují dlouhodobé řešení.
2) Lyže se jednoduše navážou upínacími popruhy k tyčím střešního nosiče, ale zde bude pravděpodobně problém s vázáním které se bude dotýkat střechy a tak nezbyde nic jiného než lyže vyrovnat vedle sebe, což bude problematičtější a bude třeba více upínacích prvků.
3) Nosiče lyží upevněné k střešnímu nosiči jsou téměř nejlepším způsobem přepravy lyží (pokud pomineme střešní box)
Lze koupit různé typy a velikosti, ale maximálně na 6 párů lyží, ovšem je třeba brát ohled na výšku vázání především u Freestylových lyží.
Lyže se při přepravě sepnou skluznicemi k sobě a pokud je nízký střešní nosič a také nižší nosič lyží může se stát že vázání lyží se bude dotýkat střechy.
Někteří výrobci nabízí zvyšovací podložky, které se montují mezi tyče střešního nosiče a nosič lyží, tím vznikne větší prostor mezi střechou a nehrozí poškození plechu střechy.
4) Přeprava lyží a dalšího vybavení v střešním boxu je nejvhodnějším řešením. Lyže jsou čisté, ochráněné před vlivy, které na ně působí, a jsou uzamčené v této přepravní schránce. Po vyndání z boxu nemusíte lyže ani odstatní vybavení čistit od nečistot.
Jak rychle s autoboxem?
Maximální rychlost s autoboxem nebývá od výrobce uvedena. Zákonem platí, že po dálnicích v České republice je maximální rychlost 130 km/h. Z tohoto hlediska lze odvíjet i maximální rychlost a boxem. Více jak 130 km/h byste s ním na dálnici jet neměli. I v sousedské zemi, kde jsou dálnice bez omezení, je podle německých předpisů možné s nákladem jet maximálně 130 km/h.
Střešní boxy jsou ovšem testovány na vyšší rychlosti. 150, 160, ale i 240 km/h není problém. Vše ale záleží na konkrétním nosiči. I maximální rychlost s boxem na střeše se odvíjí od ceny, čím nižší pořizovací cena, tím výrobek prošel pouze základními testy. Cestování s boxem na voze je nutné před cestou zvážit. Nesmí se zapomínat, že na vůz budou poté působit jiné fyzikální zákony - rychlost větru, odpor apod.
Jsou magnetické nosiče lyží vhodné pro běžné používání?
Magnetické nosiče lyží jsou pro běžné a každodenní používání nepřijatelné. Jedná se o nouzové řešení krátkodobého charakteru.
Výhodou tohoto nosiče je snadná a rychlá montáž, pokud nemáte k dispozici pro převoz nic vhodnějšího. Nevýhodou je použití. Magnetické nosiče není možné použít na střechy z hliníku, carbonu či laminátu. Při montáži musí být střecha vozu zcela čistá, jinak by mohlo dojít k poškození a poškrábání laku. Po použití je nutné nosič sundat, neboť při delším používání by následkem magnetické hysterze došlo k poklesu upínací síly, která by mohla vést k samovolnému uvolnění nosiče ze střechy. Důležitým bodem při montáži nosiče je také jeho umístění na střechu. Nosič je nutné montovat blízko středu střechy, jinak by mohlo dojít k deformaci plechu střechy.